Mit csinálnak a hőseink a kalandok között? – vendégszereplés a Kockák és Sárkányokon

Nos, eljött ez a pillanat is, a Dinnyés Gergely a Kockák és Sárkányok youtube csatornától felkért, hogy beszélgessünk egy témában. Habár előzetesen nem tudtam, hogy mennyire fog működni a dolog, de talán nem voltam annyira szörnyű (habár azt is simán elfogadom, hogy az egy óra alatt nagyon a felszínt kapirgáltuk).

Nagyon szépen köszönöm Dinnyés Gergelynek a szereplési lehetőséget, még egy fél órás rövid epizódot is felvettünk ekkor, ami talán jövőre várható.

A videó itt szerepel annak, aki mindenképpen arcot és hangot szeretne kapcsolni a bloghoz:

Nem látszik, de egy Alcest-es póló van rajtam.

Addig is menjetek fel a youtube-ra is hozzászólni és megnézni a többi videót is, mert érdemes. Nem csak olyan semmirekellők szokták ott osztani a jótanácsokat mint én.

***

Az alábbiakban pedig az adáshoz összeírt vázlatom szerepel azoknak, akik esetleg nem szeretnek hosszú videókat nézni/podcastként hallgatni:

Bevezető

Rövid és egyszerű válasz: semmit, de legalábbis játék szempontjából nem releváns.

Hosszú és bonyolult: élnek? Downtime

Tipikus probléma: KM: „mit csináltok a városban?” JK-k: „ööö”

·       Mi lehet a baj? A játékosok fantáziátlanok vagy csak a rendszer- vagy világismeret szinten kevés az információ egy ilyen döntés meghozatalához?

Mik tartoznak ide?

·       Egyéni downtime (bármi, amit a karakter egyénileg csinál a világban, ami nem kalandozás, és nincs feltétlenül szüksége a csapattársaira)
·       Birtokigazgatás (hatalom, rang és dicsőség, szetting szinten tényezővé váló karaktereknek)

Miért jó ezzel foglalkozni?

·       Mélységet ad a karaktereknek (ritkán használt szakértelmeknek/képességeknek ad értelmet, egyéni célok, új motivációk, új támadási felületek vagy konfliktusok)
·       A kampányok vágtázó fejlődési ívének ad egy mérsékeltebb ritmust (jó példa máshonan: Ars Magica, Pendragon, The One Ring RPG, Mouse Guard)
·       Arany és kincsek felhasználásának további lehetőségeit nyitja meg (Ha jó a rendszer ezek a tevékenységek viszik a pénzt/be lehet ide fektetni a javakat)
·       Különösen a birtokigazgatás ad egy extra réteget a kampánynak? (Ez hagyományosan része volt a DnD-nek, de nem adott hozzá jó keretrendszert)
·       Ha van erre egy megbízható rendszer: választási lehetőséget ad plusz játékosítja ezt a dolgot az asztalnál ülők számára
·       Fontos: ez nem esszenciális része minden kampánynak, sőt adott esetben bizonyos csapatoknál nem is érdemes vele kísérletezni!

Mik a lehetőségek?

Szabálykönyvek (PHB, DMG és XGtE)

·       PHB (186-187)

o   Tárgykészítés
o   Felépülés
o   Kutatás
o   Tanulás (Training)

·       DMG (127-131)

o   Erődépítés
o   Tivornyázás
o   Varázstárgy készítés
o   Elismertség (Renown) szerzés
o   Szent rítusok végrehajtása
o   Üzletvezetés
o   Varázstárgy eladás
o   Pletykák terjesztése
o   Tréning a szintlépéshez

·       XGtE (123-134)

o   Varázstárgy vásárlás
o   Tivornyázás
o   Tárgykészítés
o   Bűnözés
o   Szerencsejáték
o   Veremharc
o   Pihenés
o   Egyházi szolgálat
o   Kutatás
o   Varázstekercs írás
o   Varázstárgy eladása
o   Tanulás (Training)
o   Munka

Ami szerintem hiányzik:

·       Közkatonai szolgálat
·       Család és magánélet, utódok, tanítványok vagy apródok kinevelése
·       Varázslatok fejlesztése (nem kell teljesen újnak lennie, elég ha csak adunk egy lehetőséget, hogy a varázsló karakterek maguknak is ki tudjanak egy hivatalos varázslatot kutatni, anélkül, hogy keresni kelljen a hozzávaló tekercset)
·       Műalkotások készítése (zene, versek, hőseposzok, pedig van egy erre dedikált kasztunk)

Birtokigazgatás

·       Mindig is része volt, de sosem volt igazán rendszer szinten támogatva (vagy ha volt, annak sosem volt sikere/folytatása)

·       Hivatalos DnD: Birthright szetting (ADnD 2e idejéből)
·       Kard és Mágia: Bullák és Bányajogok függelék
·       Hivatalos 5e: nincs ilyen alrendszer
·       Veszély: világszimuláció túlzásba vitele, a kalandozás okafogyottá válik

Milyen szempontokra figyeljünk?

·       Legyenek izgalmas választási lehetőségek, és ha kell, akkor sugalmazz a játékosaid felé
·       Legyen egyszerű, pár dobással rendezhető (ha kettőnél többször kell dobni, akkor már valószínűleg sok, esetleg a birtokoknál még belefér több dobás)
·       Legyen benne bizonytalansági tényező (váratlan események, kockadobás), ez a hardcore stratégák egy részét eltántoríthatja, de a DnD szelleméhez illik
·       Sávos sikerek (kis siker/ siker de bonyodalommal/ siker/ kiugró siker)
·       Használja a rendszer ritkán használt aspektusait (pl: eszköz- és járműves jártasságok, ritkán alkalmazott szakértelmek, hátterek stb.)
·       Csatoljon vissza a kampány fő eseményeibe és konfliktusaiba
·       Érdemes formálisan lehatárolni a „kalandok közötti” időszakot, illetve a birtokokkal való szöszmötölést tömbösíteni
·       Legyenek a „downtime”-ban is ellenlábasok, de nem olyanok, akiket úgy lehet legyűrni, hogy kardélre hányjuk őket
·       Mesélőként kicsit engedd el itt a narratív kontrollt
·       Jutalmak: pénz, xp (~10 %), elismertség és rangok, „szabadkártyák” (Fontos: ezek a jutalmak ne legyenek sokkal jobbak, mint, amit kalandozással el lehet érni, illetve ne lehessen nagyobb hírnevet szerezni vele)

Tilalmak

·       Ne vigye el túlságosan a fókuszt a kampánytól
·       Ne törekedj a szimulációra! (Monopoly-példa) Fontos: bizonyos játékélményekhez érdemesebb elővenni egy direkt erre a célra fejleszetett társasjátékot, és nem a szerepjátékban keresni ezt (pl: összetett gazdaság-szimuláció, bonyolult hadi stratégia stb.)
·       Figyelj a játékosaidra! Ha valakinek ez a réteg nem jön be, akkor érdemes elengedni, és nem erőltetni.

Egyéni döntés:

·       Vagy két játékalkalom között intézzétek ezt (egyszerűbb) vagy egy játékalkalmat szánjatok adott esetben rá (a közvetlenség-elve)

Zárszó

Ez a játék egyik legtöbb bizonytalanságot tartalmazó része, mert kevés a „best practice” és kiadásokon átívelő rendszer szintű megoldás. Ennek ellenére mesélői és játékosi oldalról pluszt adhat a kampányhoz, ha a játékosok elkötelezettek. Azonban ez a mesélő és a játékosok részéről is plusz erőfeszítéseket követelhet meg.

Hozzászólás