Dragonlance: Dragons of Mystery (DL5)

Mindenki itt van

Író: Michael Dobson

Megjelenés: 1984

A TSR DL-kóddal ellátott termékláncának ezen darabja nem valódi modul, hanem egy úgynevezett sourcebook. A funkciója kettős: egyrészt bemutatja a világot, másrészt nagyon részletesen leírja a modulsorozat főszereplőinek háttértörténetét egyenként és együtt. Igen, erre a sorozat ötödik kötetében kerül sor.

Természetesen egy-két alapinformációt a korábbi modulok is tartalmaztak a világról és a kész karakterekről, de ilyen összefüggő és részletező módon eddig sehol sem szerepelt a világ története, az istenek nevei, az, hogy honnan ered a Társaság barátsága stb.

Mindenki kedvenc “sötét lelkű” mágusa

Nézzük a könyv tartalmát: szerepel itt egy szép, színes hexarácsos Ansalon térkép (akinek a pdf példány van meg, az tudja, hogy 4 részre van darabolva, de nem kell photoshop mágusnak lenni ahhoz, hogy egy nagy térképet varázsoljunk belőle.), ezen kívül van egy ábra a krynni csillagállásokról. Ezek után tíz oldalon a könyv összefoglalja azt, hogy hogyan kellene mesélni a Dragonlace kampányt, milyen istenek vannak és hogy mi is a világtörténete. Az ezt követő mindösszesen 28 oldalon keresztül meséli el, hogy a csapat hogyan találkozott, milyen kalandjaik voltak a DL1 előtt és hogy mi történt, amíg öt évre különváltak (5 oldal), utána pedig minden játszható karakter kap egy-egy oldalt, ahol szerepel róluk egy illusztráció, statisztikák, rövid előtörténet és jellemrajz. Az illusztrációk fekete-fehérek és akik bírják a Larry Elmore stílusát azoknak biztos tetszeni fognak.

Laura Hickman Laurana elf hercegnő

A kiadvány gyakorlati tanácsai a kampány/modulsorozat lemesélésére nem túl hasznosak. A regények ismereténél annyit kérnek az olvasóktól, hogy igyekezzenek ne visszaélni az így meglévő információkkal játék közben. Hát köszi. Az Obscure death szabály használatához adnak pár konkrét példát, ami rendben van, ha már beleálltak ebbe a megoldásba.

A kiadvány tartalmaz még a világ sárkányairól egy rövid ismertetőt (főleg játék technikai), illetve külön pár tanáccsal ellátja a mesélőt az első négy modul sárkányaival kapcsolatban. Egy errata kiegészíti ki a kiadvány első felét, amely pár apró hibát javít ki az első négy modulban (az első modulban elrontották a kottát, pech).

Véleményem szerint ez a kiadvány meglehetősen aránytalan szerkezetében: a világhoz képest kétszer annyi oldalt foglalnak el a karakterek, ami csak akkor lenne megbocsátható, ha egy karakterdrámára épülő személyes kampány kézikönyve lenne, nem pedig egy megalomán epikus fantasy sárkányseregekkel. Nyilván a megadott információkkal tökéletesen le lehetne mesélni a DL modulokat, csak ha 1984 lenne, őrjöngve szidnám a TSR-t, hogy miért akkor dob meg alapvető információkkal a világról, amikor már nyakig vagyok egy világmegmentő kampányban. Az utókor persze ki van segítve a később kiadott boxed settekkel vagy kampánykézikönyvekkel, amik bizony ennek a könyvecskének a gyakorlati hasznát erősen lenullázák.

Ez a képfájl abból az időből van, amikor a pdf példányaimból meséltem, és a nemlétező digitális készségeimmel próbáltam a darabokat összelegóni. Így sikerült. Azóta már van egy szép poszter térképem azért.

Igazából nem sok érvet tudok felhozni arra, hogy miért nézz bele. Na jó, egyet: szerintem kifejezetten szép a színes egész Ansalont ábrázoló hexarácsos térkép, és ilyet nem találni a későbbi Atlas of Dragonlance Worldben sem, pedig lehet, hogy hasznosabb játék szempontjából.

***

Egyébként szerintem érdekes, hogy a készítők azt javasolják, hogy a játékosok 4 órás sessionökben fogyasszák a modulokat, hogy teljes legyen az élmény, így DL1 öt, a DL2 négy, a DL3 négy és a DL4 szintén négy játékalkalommal végezhető ki szerintük. A saját házi kampányunk kb. így néz ki jelenleg (sorrendben, ahogy játszottuk):

Befejezett modulok:

DL1: 6+1 játékalkalom (az egyik karakternek volt egy külön útja a Fürkészföldeken)
DL2: 6 játékalkalom
DL3: 7 játékalkalom (itt kezdett a csapat párhuzamosan két partyt irányítani)
DL4: 8 játékalkalom
Rejtélyek sárkányai: 6 játékalkalom (saját kaland Tarsis bukásáról és a csapat szétválásáról)
DL6: 5 játékalkalom (itt vált el a két party egymástól)
DL10: 4 játékalkalom
DL12: 17+8 játékalkalom (Két részletben játszottuk le, és nagyon elhúzódott, mert közben itt volt egy kis krízis is részemről mesélőként. Az unalmat és a krízist kezelendő „pihenésként” a lejátszottuk a DL7-et, és feltöltődve visszatértünk és elvarrtuk a szálakat.)
DL7: 9 játékalkalom

Jelenleg futó modulok:

A dicsőség sárkányai: 3 játékalkalom (harmadik party születése, háborús szabályok tesztje a Dél-Ergothi hadszíntéren, lehet még folytatása)
DL8: 9 játékalkalom (nem fejeztük még be)

Még el nem kezdett modulok:

DL9:
DL13:
DL14:

Mindezek online átlagosan 3 órás játékalkalmak voltak. A játékalkalmak között olykor több hónap is eltelt sajnos.

***

Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy egy út közbeni értékelést mondjak a Dragonlance-saga első fejezetéről (DL1-4). Ma már biztosan sokkal profibban csinálnák Hickmannék, de nem mehetek el szó nélkül, hogy alapvetően elhibázottnak látom, hogy szinte semmilyen információt nem tudunk meg a világról, és arról, hogy bizonyos karakterek szerepeltetése miért is fontos (igen rátok nézek Fizban és Berem). Nyilvánvaló, hogy a Dragonlance termékvonal egy több platformon megjelenő dolog volt, ahol gyaníthatóan a húzóterméket a regények jelentették. Itt persze valami kompromisszumot kellett kötni, hogy ne rontsák el a regényolvasók szórakozását 1984-ben, és természetesen én – mikor mesélem – akkor a teljes történet ismeretében tudom ezeket az NJK-kat kezelni. Azonban akkor sem mentség, hogy ezek a figurák itt téblábolnak a karakterek körül mindenféle funkció nélkül.

Ha magukat a modulokat nézem, akkor meglátásom szerint érezhetően van egy íve ennek az első négy modulnak, és ahogy a forgatókönyv fel van vázolva, kifejezetten felemelő és boldog pillanatban ér véget ez első szakasz (feltételezve, hogy a menekültek túlélik a kalandot). A modulok maguk nem sok elágazást és egyéni megoldást kínálnak, kifejezetten csőkaland jellegük van, amiért jogosan érheti őket kritika, azonban én látok bennük pár nagyon jó ötletet, amelyeket akár fel is lehetne máshol használni.