Fantasy vikingek – Halskapa, Stjordvik, Hogunmark [Birthright d’Extravaganza 12]

Vajon van opció hosszú hajókkal körbe fosztogatni a világot a szetting pszeudo-vikingjeivel? Talán. De lehet, hogy inkább valami mást kell itt keresni.

Halskapa [Player’s Secrets #10]

Ez egy… borító

Megjelenés éve: 1996

Író: Dan Wenger

Halskapa királyán az időskorral járó szellemi és esti hanyatlás jelei egyre erősebek lettek, az elmúlt évtizedben a gyenge király mellett az ország jarljai megerősödtek és elszemtelenedtek, ezért a trónutódlás kérdése időszerű volt, de Berviningnek nem volt utódja ezért az ő és a Fődruida rendeléséből te ülsz a Rjurik Felföldek legnagyobb országának trónjára. Nem sokan rajonganak jelenleg érted.

A Halskapáról szól füzet volt az első, ami pár oldal után egyértelmű volt, hogy ez bizony rossz. A Rjurik Felföldeket bemutató doboz is a leggyengébb volt, de nyitásként ezt a füzetet olvasva is csak az erősödött meg bennem, hogy valamit egészen alap koncepcionális szinten elszúrtak itt a régió és a népek designjában. Pedig azt hinné az ember, hogy viking-kelta szettinget írni a legegyszerűbb dolog, de a Birthright bizonyítja, hogy még ezt is képesek voltak elszúrni a TSR-nél.

Tizenkét oldalnak kell eltelnie, mire valami kalandozás és játék szempontjából releváns dolog jön szembe, egészen addig egy száraz, leíró szöveghalmot olvashatunk, ami ráadásul nem is érdekes. Tizenkét oldal helykitöltés. Megkapjuk a szokásos éghajlat, domborzat állat- és növényvilág bejegyzéseket. A regényes történelemleírást. Tizenkét oldal irodalom, nem játékosi/mesélői kézikönyv.

Aztán jön a hét jarl leírása rövid, kapunk pár információt arról, hogy milyenek és kik támogatják őket, de ez alapján nem sokat lehet velük kezdeni, hiányoznak azok az elemek, amiktől belekapaszkodnának a kampányba (az nem elég, hogy ők lennének inkább Halskapa királyai, hogyan akarják elérni? Mit akarnak? Hogyan lehet őket magad mellé állítani?). Később a z NJK-król szóló fejezetben újra előveszik őket (kapnak statokat, ami jó), de a leírásuk nem ad semmit hozzá ahhoz, amit a korábbi földrajzi fejezetben szerepel.

A füzet végén a pletykák és rejtélyek fejezetben vannak használható dolgok, de még ez sem emeli nagyon felfelé a kiadvány minőségét és használhatóságát.

Halskapa térképe

Specialitása

Halskapa az átlagos rjurik ország szerepét tölti be, hasonlóan Ariyához, amely ezt a funkciót látta el a Khinai régióban. A lázadozó jarlok leverése és pacifikálása érdekes alapszituációt teremt, utána pedig elég sok lehetőség van a régióban. Az ország erős és nagy rendes tengerparttal.

Pro

  • Szépek a térképek az országról és a fővárosról

Kontra

  • Unalmas és rosszul megírt ország bemutatás
  • Rossz helyre tett hangsúlyok
  • Béna belső illusztrációk különösen az NJK-knál

Ha csak kampányhelyszínnek használnád

Az ország egy közeli nyersanyagokban gazdag szigetet próbál kolonizálni, amelyet a környék hatalmasságai nem néznek jó szemmel, ráadásul elég veszélyes fenevadak és szörnyek élnek arra. Erre már egy zord vadonjárós kampányt fel lehet építeni.

Összességében úgy gondolom, hogy az egyik legfölöslegesebb kiadványról van szó, ennyi erővel a Rjurik Highlands doboz leírásából kiindulva is tudsz jót játszani. A térképek szépek, de így sem javasolnám a megvételét. Egyszerűen nem tudom megindokolni a külön kiadvány létét azon kívül, hogy a kiadónak kellett ebbe a régióba is egy országleírás.

Osztályzat: 1.5 (rossz)

Erre az általános és fantáziátlan semmire kár volt időt és papírt pazarolni.

Stjordvik [Player’s Secrets #13]

A zöld-arany színkombináció tetszik a címerben.

Megjelenés éve: 1996

Író: Doug Stewart

Strojdvik királya lemondott a trónról, hogy egyszerűbb kalandor életre váltson, és a trónt rád hagyta. A királyi kassza üres, a királyi hatalom a fővároson túlra nem terjed a jarlok kiskirályokként uralkodnak és „dicsőségszerzésnek” feldicsért rablóháborúkat folytatnak egymás ellen. Az ország szomszédai közül egyedül az anuir többségű Dhoesonnal ápol az ország feltétlen bizalmon alapuló kapcsolatot. Akárcsak Halskappában, itt is nehéz helyzetből indul az egyszeri játékos.

A kiadvány a sorozat többi darabjának logikáját, stílusát és általános minőségét követi. A történelmi fejezet a szokásos leíró jellegű ucc, az egyedüli érdekességet az hozza be a leírásba, hogy az ország egy darabig az Anuir Birodalom része volt (a kevés rjurik uradalom volt, ami ténylegesen a Vastrón fennhatósága alá került).

A földrajzi részben az éghajlati rész rövidre lett vágva, és kapunk egy viszonylag használható pár oldalt az ország tartományairól. Itt azért párszor megszaladt az írók keze, de összességében használható leiratokat kapunk, bár a folyószöveg nem könnnyíti meg a játék közbeni használatot (a Khoruane booklet elkényeztetett). Az ország egyik érdekes fizikai/földrajzi jellegzetesége a Fal, amely az ország északi részén húzódik, hogy megvédje az országot a Véres Kopony Báróság goblinoidjaitól. Érdekes ötlet, annak ellenére is, hogy láttunk már ilyet máshol.

Meglepő módon az ország területén élő három nomád törzs elírása nem sokban haladja meg a Rjurik Highlands dobozt tartalmilag (sőt még vissza is mutat erre a dobozra a szöveg, ami béna).

A térképek közül kiemelném Hollingholmen városának két oldalas térképét, ami nagyon szép, de még jobb lett volna, ah nem ez a vöröses alapszínnel lett volna ábrázolva. De használható és átlátható perspektivikus várostérkép. A várost bemutató rész a bookletben viszont folyószövet minimális tördeléssel (értsd: bekezdések vannak, de ember legyen a talpán, aki egyből megtalálja az oldalon azt a részt, amire éppen szüksége lenne a játékhoz). Folyószövegként jó, referenciának rossz.

Az egyes birtokokat bemutató résznél el vannak rejtve konfliktusok és kalandlehetőségek, ezt értékeltem, de nem volt az igazi. Nagyon sok NJK-t tartalmaz a kiadvány, akiknek a jelenléte érthető, de még sem érdekesek igazán.

A térkép kicsit lebeg a semmiben, szerintem legalább haloványan kellett volna jelezni a szomszédokat (a nevek leírása nem elég).

Specialitása

Stjordvik nép büszke és szabad rjurikokból áll, akiket nem egyszerű kordában tartani. Az új király legfontosabb feladata a királyi udvar és uradalom pénzügyi egyensúlyának megteremtése lenne, amire megvannak a javak az országban, de az általános káosz és az egyes jarlok önállósági törekvései miatt az elmúlt években ez megvalósíthatatlan volt. Lényegében Strjordvik azoknak való, akik élveznék a válságmenedzser szerepkört, amiből aztán kinőhet egy jól működő, modern rjurik állam.

Pro

  • Érdekes átmeneti ország a két nagy kultúra határán (akár egy Anuir-központú kampányba is lehetne integrálni.
  • Vannak játék során is használható részek
  • Szépek a térképek

Kontra

  • A szokásos hibák és elnagyoltságok: sok leíró rész, kevés kalandkampóval
  • A mesélőn is sok múlik, de a kiinduló pont expert level játékot követel meg.
  • Nincsenek igazi kalandozószintű problémák

Ha csak kampányhelyszínnek használnád

A Falon túli goblinoid törzsek megfigyelése és vadonbéli kalandozásra van lehetőség, de itt sincsen semmi sem a kezünkbe szövegszinten. A munka nagyját neked kell beletenned.

Összességében vannak jó lehetőségek, és akár még játszani is lehet Stjrodvik királyaként, de nem ez a kiadvány fogja teljesen új alapokra helyezni az országot.

Osztályzat: 2.5 (vegyes)

Az elérhető legjobb rjurik kiegészítő, de ez inkább a többi alacsony színvonalának köszönhető.

Hogunmark [Player’s Secrets #14]

Szegény Hogunmarknak már nem jutott színes borító, de még ezzel sem járt a legrosszabbul.

Megjelenés éve: 1998

Író: Carrie E. Bebris

Szegény Hogunkmark kiadvány már a szetting és a termékvonal befejezése után jött ki gyakorlatilag fapados kivitelben egy online elérhető pdf-ként. Azt nagyra becsülöm, hogy előszedték a fiókból és a nagyközönség elé bocsátották.

Az elődöd Freila királynő isteni víziókat követve egy küldetésre indult és nem tért vissza onnan, az udvari jósok azt mondják, hogy már nem él, ezért te lettél az ország új királya. A jarlok persze nem szívesen fogadják el az j leosztást, és az ország két veszedelmes szomszédja (A Véres Koponya Báróság és a fehér Boszorkány Földje) is csak azt lesi, hogy elbuksz-e.

A történelmi rész legérdekesebb aspektusa a hét próféciáról szóló rész, amelyeknek lassú beteljesülése jelzi a gonosz legyőzéséét. Már hat prófécia beteljesült, mindenki várja a káoszból felemelkedőt, aki fényével elűzi az árnyakat. Ez érdekes keretet adott az egyébként átlagos, irodalmiaskodó szövegnek.

A földrajzi fejezetre nem fecsérelnék sok szót, csak a szokásos dolgokat kapjuk, semmi a játék során közvetlenül használható nem jelenik meg. Az egyedüli érdekesség egy unnskrajir nevű tengeri kígyóféle szörny, amely képes hajókat is összezúzni. A tizenhárom tartomány leírása annyira semmitmondó, hogy ennyi erővel ki is hagyhatták volna.

A kultúráról és életmódról szóló rész olvasmányos, de megint csak olyan, mintha valaki a vikingekről szóló történelmi olvasmányait tördelte volna újra be anélkül, hogy ehhez bármit hozzátett volna, még kevésbé bármi olyat, amiből kaland, konfliktus vagy érdekes NJK lehetne. Az egyedüli hasznos (ámde kicsit furcsa) ábra a különböző klánok közötti kapcsolatokat jelző kép, ami legalább használható a játék során. Később kapunk egy rövid bemutatást a klánokról, de őszintén szólva kevésnek érzem (megint az, mint Halskapánál: mit akarnak? miért? hogyan?). Ez különösen azért lenne fontos, mert elvileg válaszott királya van Hogunmarknak, és a karakterednek formálisan is el kellene nyernie a klánok többségének a szavazatát. Ez érdekes kiindulópont, csak éppen nem kapunk semmit amiből mesélőként vagy játékosként lehetne építkezni. Annyit tudunk meg, hogy ki kit utál, végül is ez is valami.

A pletykák és titkok rész szerintem jól sikerült, ezekből tényleg ki lehet indulni. Kár, hogy maga az ország földrajz és lakossága nem túl különleges.

A kiadványban nincs uradalom szintű részletes térkép, ezért most érjétek be ezzel.

Specialitása

Hogunmark Cerilia egyik legészakibb országa, ennek köszönhetően egy elég zord és vad vidékről van szó. A kezdőhelyzet elég kényes, de egy kampány megnyitására alkalmas. Egyebekben a két ellenséges szomszéd miatt nagyon lehetőség van.

Pro

  • Érdekes kezdőhelyzet és közvetlen veszélyek
  • A hetedik prófécia jó eszköz a mesélő kezében

Kontra

  • Nem túl inspiráló világleírás
  • Unalmasak a jarlok, akiket le kell majd nyomnod (vagyis nem is igazán unalmas inkább csak jellegtelenek)

Ha csak kampányhelyszínnek használnád

A különböző klánok közötti vetélkedés és ellenségeskedés akár birtok nélküli karaktereknek is érdekes lehet. De nem nagyon van szó romokról és kalandokról, szóval a nagyját neked kell hozzátenned.

A Hogunmark kiadványban volt pár jó ötlet, de úgy gondolom, hogy a Birthright-rutinok kiszívtak minden lehetőséget és izgalmat a végeredményből. Feltehetően ekkor már a TSR-ban nem volt meg az erő egy rendes világleíró kiadvány megalkotására.

Osztályzat: 2.0 (csalódást keltő)

Bizonyos tekintetben az is nagy dolog, hogy megjelenhetett, ettől függetlenül habár nem egyértelműen pocsék, azért nem nevezném jónak sem.

Hozzászólás