Kalandok – Sword and Crown, Warlock of the Stonecrowns, The Sword of Roele, Legends of the Hero-Kings, King of Giantdowns [Birthright d’Extravaganza 15]

Van egy nagyon alaposan kidolgozott világunk és egy rendszerünk, ami eldöcög. De tényleg játszható? És a készítők milyen kalandírási mintákat állítottak fel a jövendőbeli mesélőknek?

Sword and Crown

Rhuobhe az Emberölő Palpatine császárt játszik

Megjelenés éve: 1995

Író: Collin McComb

Öt évente az Anuir népek országai egy hónapra békét kötnek és egy országot kiválasztanak, akik a modul címében szereplő Kard és Korona nevű eseményt megrendezik. Ez egy igazi nagyszabású diplomáciai-politikai esemény, amelynek az egyik karakter uradalma ad otthont. A karakterek nem is sejtik, hogy milyen összeesküvés szövődött az elmúlt hetekben és ezzel milyen nagy horderejű események fognak elindulni.

A karaktereknek a modul elején a vendégeiket fogadják, és megérkezik Boeruin herceg népes kíséretével, már csak Avan herceg hiányzik, a Vastrón másik trónkövetelője. Azonban a karakterek hírét veszik, hogy nem messze a kastélytól Avan herceg kíséretérre fegyveresek csaptak le. Mire odaérnek a Avan herceg lányát elrabolták, a király mérgezett nyíltól sebesült, a támadók pedig Boeruin főhereg emberinek ruháját viselik (de a fürkészek elfeket láttak, akik mintha koordinálták volna a támadás. A csapat a mérgezésből lábadozó hercegnek ígéretet tesznek, hogy kiszabadítják a lányát, és elindulnak. A csapathoz csatlakoznak Boeruin és Avan herceg torzsalkodó lovagjai (vagy harmincan), akiket meg kellene próbálni egyben tartani.

A csapat a nyomokat követve kiderítik, hogy tényleg voltak elfek a támadók között és a szálak magához Rhuobhe-hoz az Emberölőhöz vezetnek… De magával a hercegnő eltűnésével sincs minden rendben. Meglepő fordulatok, kényelmetlen választások és dühödt királyok között kell lavírozniuk, hogy ne sodródjanak teljesen bele a trónviszályba. És persze ne halljanak meg elf vagy orog fegyverek által.

Minta saját kalandokhoz?

Nem igazán lehet a teljes Birthright élményt ebből desztillálni. Ez egy igazi kaland, ami máshol is működne. Legfeljebb a csataszabályok használata kerül elő, de birtokot nem fogtok a szó szoros értelmében igazgatni a kaland megoldásához. A kalandvégi nagy tárgyalás olyan felelősséget ad a karakterek kezébe, ami ritka máshol, de ez nem szetting sajátossága, hanem máshol van kisebbre írva a karakterek mozgástere.

Pro

  • Izgalmas alapszituáció és csavar az „elrabolt hercegnő” klisét átértelmezve
  • Jó az eseményeket indító Kard és Korona esemény, kár, hogy nem túl átlátható
  • Izgalmas morális döntésekben bővelkedő végkifejlet
  • Nagyon Birthright: a karakterek, az ellenfelek, a konfliktus mind jól sáfárkodik az alapdoboz egyes elemeivel, egyedül a nagy uradalom szintű játék marad ki

Kontra

  • Az egész kaland nagyon lineáris egymást követő jelenetekkel és kalandhelyszínekkel
  • A sok karakter és esemény van, ami wall-of-text jelleggel csak bekerült, pedig itt jó lett volna egy átláthatóbb szerkesztés
  • A csata jelenetekben nincs semmi extra, skirmish 50 banditával és ennyi. Nincs egy jó designolt csatatér extra elemekkel, sem egy érdekes trükk vagy taktikai leírás az ellenfelek részéről.
  • Az elf romok mint kazamata nem működnek, legalábbis a járatokban nincs semmi meglepő
  • Nagyon mindent bele feelingje van (elfek, törpék, orogok, két nagy trónkövetelő csatája)

Miért nézz bele akkor is ha nem akarod lemesélni?

  • A van egy erőd térkép és egy hozzátartozó bánya, ami lopható
  • Rhuobhe tornya máskor is felhasználható, ha szeretnéd őt ellenfélként, de nem ebben a formában
  • Pár értékes varázstárgy
  • Boeruin főherceg és Avan herceg statisztikái

Konklúzió

Egy jó sztorival rendelkező kaland, amelyben látom a lehetőséget. Azonban nem ajánlom senkinek, aki változtatás nélkül szeretne a könyvből mesélni. Ezt bizony át kell írni és ki kell egészíteni, de az alapanyag van annyira jó és érdekes, hogy megérje. Az egyedüli bajom, hogy 3-5. szintű karakterekre van írva, ami az AD&D-ben szerintem már sok. Sajnos a szetting rákfenéje, hogy nem írtak 1. szintű karaktereknek jó kezdőkalandot.

Osztályzat: 3.0 (jó)

A rossz szerkesztés, a linearitás és a birtok szintű játék ignorálása miatt kicsit lehúztam, mert Birthright modulnak „csak jó”, de más szettingben üdvözölném még ezt is.

Warlock of the Stonecrowns

Mintha egy sosem elkészült 80-as/90-es évekbeli DnD rajzfilm egyik jelenetét látnám. Tetszik.

Megjelenés éve: 1995

Író: Wolfgang Baur

A Stonecrowns hegyei környékén a mágikus források elapadnak, goblinok és rablók garázdálkodnak a hegy körül, ahol állítólag a Gorgon renegát fattya a Boszorkánymester rejtőzködik. Miféle rejtély állhat az Észak-Anuiri felfordulás mögött?

Jó dolog, ha valaki tudja, hogy mit csinál és miért. Wolfgang Baur előszavában három design elvet rögzít a kalanddal kapcsolatban, amit szerintem általánosságban is jó észben tartani (nem csak Birthright-kampánysorán). 1. A kaland eseményei évek alatt bontakoznak ki 2. trigger események strukturálják a kalandot. 3. nyitott kaland, amelyen nem szabad átrángatni a játékoskaraktereket, hagyd, hogy a kalandmodul többféle mesét mondhasson.

Az elsődleges konfliktus egyik egyértelmű rendkívüli eseménye a mágia eltűnése, de négy különböző kalandkampót agy kezdő jelentet kapunk, amelyekből alindulhatunk. ezeknek az előnye, hogy mindegyik másfajta karakterekre lő (mágusok, harcos/uralkodók, tolvajok és papok), ráadásul egymás felé is mutatnak. Például a vadászó nemesekre lecsapó seregekkel szembeni küzdelemben a mágus varázslatai váratlanul nem úgy sülnek el, vagy a csempészárut feltartóztatják a Boszorkánymester emberei stb.

A karaktereknek fokozatos kell a föld mélyére lejutniuk és a végére járniuk egy különös és veszélyes varázstárgy rejtélyének. Útközben szörnyekkel, útvesztőkel és ellenséges seregekkel kell szembenézniük. Ha a karakterek alacsonyabb szintűek, akkor könnyen lehet, hogy kénytelenek időről-időre visszavonulni és újra felkészülni az ellenséges védművek megtörésére, ezért akár több éves projekt is lehet a Boszorkánymester legyőzése.

Minta saját kalandokhoz?

Azt hiszem ez a kaland nagyon közel áll a megcélzott Birthright hanglathoz és játékmódhoz. Érdekes ellenfél, egy veszélyes és kiismerhetetlen varázstárgy és méltósággal hömpölygő események, amelyekbe van idő beépíteni saját dolgokat.

A kaland vége kifejezetten dungeoncrawl jellegűvé válik, ami talán nem baj, de ahhoz, hogy eljussatok a Boszorkánymester fészkéig már kelleni fog több uralkodó összehangolt támadása is.

Pro

  • Érdekes ellenfél és az általa használt Éjfél Üstje nevű varázstárgy is jó ötlet
  • Kapunk egy táblázatot a Boszorkánymester teveiről évekre előre lebontva
  • Veszélyes helyszínek, amelyek csapatosan vagy sereggel is megközelíthetőek

Kontra

  • Helyenként kicsit összefolyó a szöveg, szerkesztés és használhatóság tekintetében lehetett volna rajta csiszolni
  • Van egy két fekete-fehér illusztráció, ami nagyon kilóg az összképből

Miért nézz bele akkor is ha nem akarod lemesélni?

  • Az Éjfél Üstje máshol is bevethető varázstárgy
  • A Boszorkánymester erődje dungeon alapnak szerintem jó

Konklúzió

Valószínűleg ilyennek kellett volna lennie az összes kalandnak. Szerintem egy érdekes és jó kaland, amely helyenként lehetne még használhatóbb. Az egyedüli probléma az, hogy csak akkor működik igazán, ha Észak-Anuirban van az egyik karakter uradalma és van legalább egy mágus a csapatban.

Osztályzat: 4.0 (kiváló)

Sok munkával szerintem jó kampányt lehetne belőle csinálni. Kár, hogy 5. szinttől kezdődik.

The Sword of Roele

A központi király alak mosolya nem sok jót ígér.

Megjelenés éve: 1996

Író: Wolfgang Baur

Ez a kaland pont az Anuir és Khinasi területek határán helyezkedik el, ezért mind az alapdoboz, mind a Cities of the Sun dobozzal is kompatibilis modulról van szó. A szerző ismét Baur, ami jó jelnek tekinthető, és a tartalomjegyzéket átfutva valami hasonló minőségű dologra számítottam.

A kaland egy hárompólusú hatalmi játszmába sodorja a karaktereket: a Kiméra földjén Három varázslófivér és a Majomkirálynak nevezett kisebb förtelem vetélkednek egymássla, amelynek középpontjában a címben is szereplő utolsó Anuir császár Michel Roele kardja áll (elméletileg a kard mindenki tudomása szerint a Gorgon trófeaszobájában van, de a kaland kezdeti információi szerint ez nem is olyan biztos.

A kaland alapkonfliktusa elég csavaros, és az a legjobb benne, hogy egyik fél sem tör a karakterek közvetlen elpusztítására. Mind a három fél a saját érdekeinek megfelelően vonja be a karaktereket (három direkte kalandkampó van, de sajnos inkább egymásra épülők, mint függetlenek).

A csapatnak el kell jutnia a Kiméra földjére, ahol összeakaszkodhatnak a Három Varázsló Fivérrel, majd Avani egy ősi templomának romjai között kincseket és ősi titkok nyomait kereshetik meg. A régióhoz kapunk egy véletlen találkozási táblázatot, ami hazsnos lehet a vidék bejárásánál. csapat sereggel is érkezhet (ha a Kiméra beleegyezik vagy hadat üzennek neki), de azért az benyomásom, hogy ez egy kalandozósabb modul.

Minta saját kalandokhoz?

Ez egy nagy dungeoncrawlba torkolló kalandmodul, amelynek az elején még van némi vadonban járkálás, meg alkudozás, de semmi olyan, amihez kifejezetten a Birthright szabályaira lenne szükség.

Pro

  • Érdekes karakterek, amelyeket nem kell feltétlenül legyilkolni
  • Csavaros sztori
  • Igazi kincsvadász kaland

Kontra

  • Tisztán kalandozás
  • Kicsit túlírt
  • Az utolsó dungeon designja picit lehetett volna érdekesebb
  • A karakterek uralkodói aspektusa teljesen ignorálva lett a kaland megoldása szempontjából

Miért nézz bele akkor is ha nem akarod lemesélni?

  • A Kiméra földjeinek leírása, illetve a Három Fivér valódi céljairől itt lehet megtudni bármit
  • Van benn pár új varázslat, amelyek a Kimérához tartoznak
  • Az Avani Templomrom önmagában érdekes lehet
  • A kalandmodulban szereplő három hatalmasság önmagában is érdekes, és használható

Konklúzió

Egy jó kaland, amelyet érdemes lenne lemesélni.

Osztályzat: 3.0 (jó)

Egy jó kis DnD kaland, de talán a Birthright-jelleg kicsit háttérbe szorult.

Legends of the Hero-Kings

A lovagoknak nincs jó napja.

Megjelenés éve: 1996

Író: Ed Stark

Ez a könyv valójában egy kalandgyűjtemény, amely az uradalmi fordulók véletlen eseményeihez fűz egy logikus kalandfolytatást. A kalandok univerzalitása és kompaktsága mindenképpen előny. A könyv kerete, hogy egy kései krónikás írta össze a karakterek tetteit, így minden bejegyzés a Krónikás feljegyzéseivel indul, ezt követi az eseménytípusa, amiből ki lehet bontani az adott kalandot, majd pár ajánlás, hogy milyen típusú karaktereknek ajánlják a készítők.

Blood Hungry: A karakter egyik udvaroncát először megpróbálják megmerényelni, majd el is rabolják. A karakter kényes helyzetbe kerül, mert a gyanú árnyéka rávetődik az udvari sugdolózás során: egyesek tudni vélik, hogy ki esett az uralkodó kegyéből (a pletykák forrását nehéz megállapítani). A karakterek a nyomozás során megtalálják végül, hogy ki és hová vitték, de addig is vár rájuk pár kellemetlen meglepetés… Lineáris, nyomozós kaland a 90-es évek szellemében, szerintem a nagy rejtély hamar átlátható, de egynek jó.

Double Dealing: Egy szomszédos országban új uralkodó van, aki nagy bált tart, amire minden környékbeli fontos ember meghív. A bálon sötét összeesküvést szőnek, amely érinti az egyik karaktert vagy honfitársát is. Rejtély központú kaland, amely sok helyen tud bukni, szerintem nem áll biztos lábakon a kaland.

Gathering of Heroes: A karakter országában vagy valamelyik szomszédos országban nagy fesztivált tartanak mulatozással és játékokkal. A karaktereknek van lehetősége részt venni a különböző küzdelmekben, de más jellegű események is mozgásba lendülnek itt. Rengeteg NJK és vázlatos eseménymozaik van felsorolva, amiből össze lehet legózni valamit, nem merném szociális sandboxnak nevezni, de közel áll hozzá.

Heroes’ Pride: az egyik karakter saját udvarában a katonai és civil tanácsadók külső frakcióra bomlanak, és először lassú befeketítési manőverbe kezdenek egymással szemben a karakternél, majd a dolog lassan nyílt fegyveres konfliktusig eszkalálódik. Érdekes kalandötlet, amely jobbára reaktív szerepkörbe kényszeríti a játékosokat. Ahhoz, hogy működjön kell egy már élő kampány, ahol több nevesített NJK is tevékenykedik a karakter szolgálatában. Szerintem jó felé tapogatóztak ezzel a kalanddal, de pont ilyet nehéz absztrakt módon megírni.

Terrible Awakening: Egy földrengést követően valami ősi gonosz szabadul el, amely el akarja pusztítani a környezetét. A karaktereknek maguknak vagy seregükkel kell leszámolni a rémséggel és árnyékszolgáival. Magas szintű viszonylag direkt kaland, de egynek jó. A csata lehetőség tetszik.

The Horns of Droene: Szörnyek és banditák fosztogatnak a karakter birtokán, ám az egyszerű probléma mögött egy kisebb és hatalomvágyó awnsheghlien áll. Egyszerű és direkt kaland, szerintem jó.

Dwarven Steel: A karaktereknek lehetősége van kereskedelmi kapcsolatokat kiépíteni Baruk-Azhik törp királyságával, azonban a törpék nagythánja tesztelni akarja a jövendőbeli szövetségesei rátermettségét, ezért azt kéri, hogy hozzák el a közeli orog helyőrség parancsnokának fejét számára. A karakterekre komoly csaták várnak a föld alatt, de a jutalomért megéri. Nagyon egyszerű kaland, és sajnos a föld alatti helyőrség térképe is egy alagút (szó szerint)

A Time of Troubles: A karakter egyik tartományában fegyveres lázadások törnek ki, ezeket le lehet verni, de ki szervezte meg ilyen hamar ezeknek az embereknek a felfegyverzését? A főellenfél kicsit előkészítetlen, de ezen lehet segíteni, egyébként jó alapszituáció, és mintául is szolgálhat egy ilyen szituáció meséléséhez.

Poor Relations: A karakterek egyik barátját vagy rokonát letartóztatja az egyik szomszédos uralkodó két lány meggyilkolásának vádjával. A karaktereknek óvatosnak kell lennie az ügy rendezésében, mert az NJK uralkodó szavai alapján a vádlottak köre még bővülhet, és a közemberek (köztük a karakterek alattvalói) nem biztos, hogy értik a Futsal-diplomácia finomságait. Jó kis kaland, amit nem lehet izomból megoldani.

Fang of Kriesha: Egy vos származású Kriesha-pap titkos kultuszt indít a karakter uradalmában. Valamiért a készítők nagyon alvilági tolvajkodó kalandot akartak ebből az alaphelyzetből kihozni, amitől kicsit izzadtságszagú a végeredmény, de használható. A templom és a főellenfél búvóhelyének térképe érdekes, de én egy kétdimenziósnak jobban örültem volna.

The Gift of Azrai: Mágikus és gyógyíthatatlan pestis söpör végig a kontinensen és csak egy távoli szigeten élő kihalófélben lévő népnél található meg az ellenszere. A karaktereknek magának a Kígyónak a szolgáival is szembe kell nézniük. Epikus kaland magasabb szintű karaktereknek.

A könyv függeléke egy mesélői útmutató a Birthrighthoz, ahol szóba kerül, hogy milyen összetételű és szerkezetű legyen a csapat (kollektív uralkodás, egyetlen nagykirály és vazallusai, uralkodók szövetsége stb.). Témák, követők és ellenfelek kezelése is szóba kerül. Ezek egy része szerepelt az alapdobozban is, de jó itt egyben látni.

Minta saját kalandokhoz?

Mindenképpen. Jó példát szolgáltatnak, hogy miként kell a kockadobással megállapított véletlen eseményt elképzelni, és ebből kalandot fűzni (illetve ezeket fel is lehet egyből használni). A függelék mesélői tanácsait érdemes elolvasni.

Pro

  • Az uradalmi fordulókra épít
  • Rövidek és egyszerűek
  • A fejezet eleji áttekintések nagyon hasznosak, egy oldal alapján meg tudod állapítani, hogy kell-e ez neked.

Kontra

  • Bővítést igényelnek
  • Túl sok nyomozós kaland, amely nincs jól strukturálva
  • Az uradalmi fordulóba integrálásuk nehézkes, és nagyon egy-egy karakterre irányítja a fényt

Miért nézz bele akkor is ha nem akarod ezeket lemesélni?

  • Talán ötletgyűjtésre jó, illetve van benne pár térkép és NJK akit ki lehet emelni.

Konklúzió

Szerintem használható modulgyűjtemény, de sokat kell mindegyik kalandvázlaton dolgozni. Szerintem túl sok a nyomozós/rejtélyes kaland, amelyek ráadásul rosszul is vannak prezentálva.

Osztályzat: 2.5 (vegyes)

Összességében jó elképzelések találkoznak gyenge vagy átlagos megvalósításokkal.

King of Giantdowns

Ez a kép annyira 90-es évek. Még érezni Elmore és a többi nagy öreg hatását, de már hiányzik belőle az elegancia.

Megjelenés éve: 1997

Író: Ed Stark

Ez a kiegészítő nem igazi kalandmodul, hanem egy kampánykészlet. A Giantdowns egy nagy uratlan vidék a Rjurik Felföldek, Brechtür és Anuir hármas határán. Az itt játszódó kampány arra ad lehetőséget, hogy a semmiből egy új országot alapítsanak a karakterek. Én nagyon örültem, hogy egy ilyen is bekerült (a Pathfinder Kingmaker adventure pathját nem olvastam, de gondolom, az még profibban oldotta meg ugyanezt a témát).

A modul elős fel lényegében egy miniszettinget bemutató, amelyből megismerhető hely múltja és jelene. Az egyes tartományok bemutatása talán általánosabb, mint szeretem, de használhatóak. A világbemutató rész alapján egy hangulatos határvidéki kampányt lehetne itt játszani, amelyben rengeteg lehetőség van. A kietlenség azért ne tévesszen meg senkit: meglepően sok csoport és hatalmasság tevékenykedik itt, de egyik sem olyan erős, és nagy, hogy dominálja ezt a területet.

Kapunk egy fejezetet fontos helyekről, itt pár település térképét és leírást találjuk, illetve pár tipikus kazamatát és búvóhelyet.

A füzetet nyolc rövid kalandvázlat zárja, amelyeket alacsonytól magas szintig bevethetőek az itteni régens karakterek megörvendeztetésére. Egészen jó kis kalandcsírák vannak itt, amelyek jól áttekinthető szerkezetben indíthatják el a mesélő munkáját (mert persze ezeket a féloldalas vázlatokat neked kell teljesen kidolgozni.

Minta saját kalandokhoz?

Nem, de nem is erre van kitalálva.

Pro

  • Hangulatos részszetting bemutató
  • Inkább kampánykészlet mint kalandmodul
  • Hasznos információk tömkelege

Kontra

  • Aki kész kalandokat keres, az csalódhat.

Miért nézz bele akkor is ha nem akarod lemesélni?

  • Ha nem akarsz olyan kalandot mesélni, ami itt játszódik, akkor nem érdemes beszerezni, de ha a kampány a közelben játszódik, akkor a játékosaid előbb-utóbb biztos szemet vetnek az itteni uratlan földekre.

Konklúzió

A Birthright egyik legokosabb „kalandmodulja”, amely jó érzékkel egyensúlyoz az általánosság és a konkrétumok között. Egy bizonyos típusú kampányhoz jó ez a kiadvány, de arra nagyon.

Osztályzat: 4.0 (kiváló)

Egy jó kis „határvidéki meghódítása” típusú kampánykészlet. Valószínűleg Gary Gygax és Dave Arneson korai kampányai is ilyenek voltak magasabb szinteken.

Hozzászólás